Mijn 6 favoriete planten van het moment

Alle niet-essentiële winkels zijn door de coronacrisis voor een tweede keer gesloten. In de tuincentra kunnen we gelukkig wel nog terecht om wat extra leven in ons huis te brengen. Reden genoeg dus om mijn 6 favoriete planten van het moment op te lijsten:

  • Aglaonema

In mijn interieur durf ik al eens voor kleur te gaan en ook bij planten ben ik altijd gefascineerd door de structuren en kleuren op het blad. Zo is deze Aglaonema een heel bijzondere plant met haar prachtige roze bladeren. Een bijkomend voordeel: hij filtert de lucht en heeft niet veel water nodig.

(Beeld: plnts.com)
  • Calathea Ornata

Ook de Calathea trok mijn aandacht door zijn roze strepen. Sinds ik 2 dochtertjes heb, ontsnap ik niet aan de pink mania in huis. Bijzonder is ook dat hij ’s nachts zijn bladeren sluit. Het lijkt wel een levend kunstwerk. Pluspunt: hij is een goede luchtzuiveraar.

(Beeld: Plantsome)
  • Pannenkoekenplant

Mijn pannenkoekenplantje heb ik gekregen van mijn schoonzus. Het plantje is makkelijk te stekken en heel leuk om cadeau te geven aan iemand. Deze plant staat leuk in je woonkamer, maar evengoed in je slaapkamer of badkamer. Voor een speels effect kan je verschillende pannenkoekenplantjes bij elkaar zetten. Ook deze plant zuivert de lucht in je huis. Voor een positief effect op je gezondheid plaats je er best meerdere.

(Beeld: plnts.com)
  • Ficus

Mijn ficus staat al enkele jaren mooi te pronken in onze woonkamer, maar hij heeft wel al wat zorgen nodig gehad. Zo had hij last van bladluis. Sofie van The Plant Corner heeft me toen uit de nood geholpen met een tip: “Spoel de bladeren met Dreft en water en doe dit 10 dagen lang. Schrob de luizen eraf met een oude tandenborstel en spoel alles goed af met lauw water. Zorg ervoor dat er geen zeepmengsel in de aarde drupt dus leg best plastic over de potgrond of hou de plant schuin.” Dankzij haar tip heb ik hem gelukkig niet bij het tuinafval moeten gooien. 😀

(Beeld: Plantsome)
  • Schijfcactus – Opuntia Indica

Met kinderen in huis is een grote cactus een risico. Ik heb dus nog geen groot exemplaar in huis gehaald, maar een tijdje terug zag ik een prachtige schijfcactus zonder naalden. Ik heb nog steeds spijt dat ik hem niet heb meegenomen 🙂 De schijfcactus is te herkennen aan zijn grote groene schijven. Hij wordt ook wel een vijgcactus genoemd en is het perfecte maatje voor de luie plantenliefhebber! Eén keer per maand water geven, is genoeg.

(Beeld – Fleurdirect)
  • Aloe Vera

Een plant die bijna niet kapot te krijgen is. Toch is het mij helaas al gelukt! 😀 De Aloë Vera kan goed tegen droogte en ik had hem te veel water gegeven. Je geeft hem beter één keertje goed veel water dat je rustig laat opdrogen in plaats van iedere dag een beetje water. Ook is het belangrijk dat het water niet onderaan de pot blijft staan. De plant houdt van veel licht en staat het liefst in de volle zon. Ook hier weer heeft de plant een sterke luchtzuiverende werking.

(Beeld: Plantsome)

nathalieblancqua

Een reactie op “Mijn 6 favoriete planten van het moment

Plaats een reactie